ضخامت ایزوگام استاندارد

ضخامت ایزوگام استاندارد

سال‌ها است که ایزوگام به عنوان پوششی برای عایق‌کاری ساختمان، جایگزین روش‌های سنتی مانند قیرگونی یا آسفالت شده است. این نوع عایق‌ رطوبتی مشخصات فنی مختلفی داشته که هرکدام، فاکتوری برای نشان دادن کیفیت و کارایی بالای ایزوگام در برابر نفوذ رطوبت هستند. یکی از این ویژگی‌ها، ضخامت محصول بوده که ضمن نشان دادن میزان نفوذناپذیری ایزوگام، تاثیر مستقیم بر محل کاربرد آن خواهد داشت.

ضخامت ایزوگام استاندارد

در این مقاله قصد داریم در خصوص ضخامت ایزوگام و تاثیری که در زمینه اجرای پروژه‌های عایق‌کاری ساختمان دارد، توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم.

ضخامت ایزوگام استاندارد

ضخامت عایق‌های رطوبتی که پارامتر مهمی در تولید این محصولات به حساب می‌آید، به عوامل مختلفی همچون کیفیت و وزن قیر استفاده شده در تولید ایزوگام، کیفیت پلی استر، تیشو و فویل آلومینیومی مورد استفاده در ساخت این محصول بستگی دارد. علاوه بر آن ضخامت تعیین شده برای ایزوگام، باید تناسب خاصی با فاکتورهای مختلف به کار رفته در ساخت عایق‌های رطوبتی داشته باشد. در واقع ضخامت عایق‌های رطوبتی باید به گونه‌ای انتخاب شود تا بتواند تناسبی مشخص بین ترکیبات و اجزای تشکیل دهنده ایزوگام برقرار کند. به این ترتیب عایق رطوبتی می‌تواند دوام، طول عمر، کیفیت و کارایی بالایی داشته باشد.

به طور مثال اگر در تولید ایزوگام قیر و تیشو مرغوبی استفاده شود ولی تناسبی بین این دو فاکتور و ضخامت محصول که تاثیر مستقیمی بر وزن آن دارد، وجود نداشته باشد، در نهایت ایزوگام تولید شده از کیفیت پایینی برخوردار بوده و نمی‌تواند انتظاراتی که از آن می‌رود را برآورده کند.

ضخامت ایزوگام استاندارد انواع مختلف

انواع ایزوگام، بر اساس تعداد لایه‌هایی که در ساخت آن‌ها به کار می‌رود به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

ایزوگام تک لایه

این نوع ایزوگام ضخامتی در حدود 3 میلی‌متر داشته و شامل یک لایه پلی استر دوخته شده است. همچنین معمولا برای عایق‌کاری دیوارها در ساختمان و سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایزوگام دو لایه

ایزوگام‌های دولایه شامل تیشو و پلی استر بوده و برای عایق کاری پشت بام، استخرها و مکان‌های این چنینی به کار می‌رود. این محصولات در برابر گرما و سرمای شدید مقاومت بالایی داشته و حداقل عمر آنها در حدود 15 سال است. مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، عدم شکستگی و آسیب پذیر بودن از جمله مهم‌ترین مشخصات ایزوگام‌های دولایه به حساب می‌آیند.

به طور کلی ضخامت ایزوگام‌ استاندارد دو لایه که با روکش آلومینیومی ساخته می‌شود، بین 3.5 تا 5 میلی‌متر تعریف شده است. البته لازم به ذکر است که اگر این ضخامت کمتر باشد، محصول تولید شده از کیفیت پایینی برخوردار بوده و کارایی لازم را نخواهد داشت. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که در صورت نیاز به ایزوگام‌هایی با ضخامتی کمتر از حد معمول، باید آنها را به صورت سفارشی و طبق استانداردهایی که در این زمینه تعریف شده تولید نمود.

ضخامت ایزوگام و لایه‌های تشکیل دهنده آن

ضخامت ایزوگام استاندارد،عایق‌های رطوبتی یا ایزوگام‌ها از مواد خاصی تولید شده‌اند تا بتوانند استحکام و قدرت کافی را برای مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و نفوذ رطوبت داشته باشند.

ضخامت ایزوگام و لایه‌های تشکیل دهنده آن

همچنین ترکیب این مواد در کار هم نقش به‌سزایی در تعیین ضخامت محصول داشته و تناسب آنها در کنار هم از اصلی‌ترین عوامل موثر بر کیفیت ایزوگام خواهد بود. بر این اساس باید بدانید لایه‌های تشکیل دهنده ایزوگام عبارتند از:

  • قیر صنعتی ۶۰-۷۰

یکی از مهم‌ترین موادی که در ساخت ایزوگام استفاده می‌شود قیر صنعتی ۶۰-۷۰ است و از عامل اصلی چسبندگی،‌ نفوذ ناپذیری و تعیین ضخامت این محصول به شمار می‌رود.

  • فویل آلومینیومی

فویل آلومینیومی یکی دیگر از موادی است که در ساخت ایزوگام به کار می‌رود و ضخامت بسیار کمی دارد تا بتواند انعطاف‌پذیری لازم برای اجرا و استفاده از این محصول را داشته باشد. علاوه بر آن این محصول دوام و طول عمر ایزوگام را افزایش داده و از آن در برابر عوامل محیطی مثل بارش باران و تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌کند.

  • لایه تیشو نخ‌دار

این محصول شبیه به پشم شیشه عمل کرده و با تاثیر بر ضخامت ایزوگام، باعث مقاومت آن در برابر بارش باران و نفوذ ناپذیری ایزوگام در برابر رطوبت و حرارت زیاد می‌شود.

  • لایه پلی استر سوزنی

الیاف مصنوعی پلی استر از اصلی‌ترین فاکتورهای جذب رطوبت و نفوذناپذیری این محصول هستند. به همین دلیل ضخامت زیادی داشته و نقش مهمی در طول عمر عایق‌های رطوبتی برعهده دارند.

پودر تالک، پودر مس 600، فیلم پلی اتیلن، باند و چسب از دیگر مواد تشکیل دهنده ایزوگام‌ها بوده که هر کدام نقش مهمی در کارایی، دوام و طول عمر آن‌ها ایفا می‌کنند.

راهنمای انتخاب بهترین ایزوگام

ضخامت ایزوگام استاندارد، برای انتخاب ایزوگام به ویژه ایزوگام‌های دولایه، باید به استاندارد بودن محصول و برخورداری از تمامی گواهینامه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد، توجه ویژه‌ای داشت. داشتن خاصیت کشسانی، میزان جذب رطوبت، استحکام ایزوگام، مقاومت در برابر اشعه آفتاب یا تغییرات شرایط آب و هوایی و سرما و گرمای شدید از دیگر فاکتورهایی هستند که باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرند.

توصیه می‌شود برای تهیه محصولی با کیفیت، آن را از محل معتبری که بتواند کیفیت ایزوگام ارائه شده را تضمین کند خریداری نمایید. می‌توانید برای مشاوره در خصوص انتخاب بهترین نوع ایزوگام از لحاظ مشخصات فنی همچون ضخامت مناسب آن، با کارشناسان شرکت ایزوگام تهران آسفالت تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات جامع تر در زمینه ایزوگام ها حتما بخش مقالات سایت را ملاحظه فرمایید. همچنین برای دریافت مشاوره تخصصی و یا اطلاع از قیمت روز ایزوگام با نصب در تهران با مشاور آنلاین تهران آسفالت در روبیکا گفتگو کنید.

پیمایش به بالا
تماس سریع