ایزوگام به انگلیسی/ ریشه کلمه ایزوگام به انگلیسی

ریشه کلمه ایزوگام به انگلیسی

ایزوگام ترکیبی از قیر و لایه‌هایی که از پشم‌شیشه‌ای است که از نفوذ رطوبت به سقف جلوگیری می‌کند. استفاده از ایزوگام تاریخچه‌ای دیرینه دارد و انسان از مدت‌ها پیش از عایق‌هایی مشابه ایزوگام برای محافظت از خود در برابر رطوبت استفاده می‌کرده است. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که آیا تابه‌حال به ریشه کلمه ایزوگام دقت کرده‌اید؟ در این مقاله درمورد این که ریشه کلمه ایزوگام به انگلیسی از کجا آمده است، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کلمه ایزوگام به انگلیسی از کجا پدیدار شد؟

کلمه ایزوگام را می‌توان کلمه‌ای نسبتاً نوظهور دانست. چرا که تا حدود ۷۰ سال پیش کلمه دقیقی برای اشاره به عایق‌های مشابه وجود نداشت. خود کلمه ایزوگام (isogam) متشکل از دو کلمه دیگر است.

بخش اول این کلمه مربوط به ایزو (iso) است. ریشه کلمه ایزو به زبان فرانسوی بازمی‌گردد. چرا که کلمه iso در واقع مخفف شده کلمه فرانسوی isole است که معنای عایق و همچنین جداکردن را می‌دهد. همچنین معادل این کلمه در زبان انگلیسی با نام isolate نیز وجود دارد.

بخش دوم کلمه ایزوگام نیز به گام (gam) بازمی‌گردد. کلمه gam خود یک کلمه انگلیسی به معنای جمع‌کردن است.

بر همین اساس می‌توان گفت که کلمه ایزوگام (isogam) فاقد ریشه پارسی است و در واقع این واژه خود ترکیبی از واژه‌های زبان‌های فرانسوی و انگلیسی است.

معادل‌های کلمه ایزوگام به انگلیسی (isogam)

همان‌طور که متوجه شدید کلمه ایزوگام، کلمه‌ای نوظهور و ابداعی است. اما با گذر زمان بوده است که این کلمه ثابت و معنی خاص خود را گرفته است. برای کلمه ایزوگام در زبان انگلیسی می‌توان معادل‌هایی یافت. برای مثال برخی از این معادل‌ها عبارت‌اند از:

Waterproof

نزدیک‌ترین و رایج‌ترین معادل به کلمه ایزوگام در زبان انگلیسی، کلمه waterproof است. کلمه waterproof خود به معنای ضد آب است و می‌تواند معنای ضد آب‌کردن نیز بدهد. در زبان انگلیسی از این واژه همچنین برای هر سطح یا جسمی که ضد آب شده است، می‌توان استفاده کرد. به همین دلیل است که آن را می‌توان واژه‌ای نزدیک به ایزوگام دانست که تنها کمی غیرتجاری‌تر است.

شما می‌توانید این واژه را امروزه زیاد مشاهده کنید. برای مثال waterproof phone به گوشی‌های ضد آب گفته می‌شود و یا waterproof ceiling به سقف‌های ایزوگام شده گفته می‌شود.

Isolation

برای معادل ایزوگام به انگلیسی می‌توان واژه isolation را نیز تا حدودی درست دانست. ایزولاسیون در انگلیسی به‌طورکلی معنای پوشش بام برای جلوگیری نفوذ آب، عایق‌بندی و یا پوشاندن کف زمین را می‌دهد. اما نمی‌تواند جایگزین دقیقی برای ایزوگام محسوب شود.

اولین‌بار چه کسی واژه ایزوگام را ابداع کرد؟

درمورد اولین استفاده از واژه ایزوگام نظرات و تردیدهای زیادی وجود دارد. اما دقیق‌ترین نظرات به این موضوع بازمی‌گردند که این واژه برای اولین‌بار بین ۵۰ تا ۷۰ سال پیش استفاده شده است. اولین فردی که از این واژه استفاده کرده احتمالاً فردی ایتالیایی بوده که این نام را برای برند تجاری خود برگزیده است.

 شیوه‌های نوشتاری ایزوگام

کلمه isogam تنها شکل نوشتاری این واژه در زبان انگلیسی نیست. بلکه این کلمه می‌تواند به دو صورت Isogum و Izogam نیز نوشته شود.

کلمه isogum نیز درست مانند کلمه اصلی دو بخش تشکیل شده است. iso مانند کلمه اصلی مخفف کلمه isole است. اما کلمه gum در این جا به معنای چسب و همچنین پهن کردن است.

کلمه izogam شکل دیگر نوشتاری ایزوگام در زبان انگلیسی است که چندان رایج نیست.

چرا استفاده از ایزوگام تا این حد رایج شد؟

پس از شناخته‌شدن ایزوگام و تولید انبوه و تجاری آن، استفاده از ایزوگام به‌عنوان یک عایق رطوبتی برای سقف‌ها به‌شدت افزایش یافت. دلیل این اتفاق مزایای بسیار زیادی بود که ایزوگام نسبت به دیگر عایق‌ها ارائه می‌داد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • داشتن قیمت به‌صرفه‌تر نسبت به دیگر عایق‌های سقفی
  • داشتن مقاومت و طول عمر بسیار بالا نسبت به قیمت
  • عدم نیاز به نگهداری و بررسی مداوم
  • نصب بسیار سریع و آسان نسبت به دیگر عایق‌ها
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی مختلف مانند اسیدها، گازهای سمی، آفتاب، فشار و ضربات

حرف آخر

واژه ایزوگام به انگلیسی خود کلمه‌ای است که از ترکیب واژه فرانسوی isole و gam به انگلیسی پدیدآمده است. این واژه ریشه پارسی ندارد و برای اولین‌بار حدود ۷۰ سال پیش یک فرد ایتالیایی برای برند تجاری‌اش از این نام استفاده کرد. امروزه نیز واژه ایزوگام واژه‌ای آشنا چه هم در زبان فارسی و هم زبان انگلیسی است و معنای خاص خود را به‌عنوان عایق سقف دارد. درصورتی‌که قصد دارید درمورد ایزوگام‌ها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم که به سایت ایزوگام تهران آسفالت که در زمینه تأمین، فروش، نصب و اجرا ایزوگام فعالیت دارد، بیندازید.

برای دریافت قیمت روز انواع ایزوگام در تهران با ما در تماس باشید. در صورتی که مایلید اطلاعات بیشتری در مورد ایزوگام کسب نمایید میتوانید به مقاله ایزوگام در ویکی پدیا مراجعه فرمایید.

پیمایش به بالا
تماس سریع