توپکا بیندر، تفاوت آسفالت بیندر و توپکا| بررسی مزایا و معایب هریک
آسفالتسازی دنیای پیچیدهای دارد و برای دستیابی به سطوح جادهای باکیفیت، از لایههای مختلفی استفاده میشود. در این میان، آسفالت بیندر و آسفالت توپکا دو نوع از این لایهها هستند که هرکدام نقش حیاتی در ساختار جاده ایفا میکنند.
اما چه تفاوتی بین این دو نوع آسفالت وجود دارد و چرا باید از هر کدام در مکانهای خاصی استفاده کرد؟ آشنایی با این مفاهیم، به شما کمک میکند تا در پروژههای راهسازی یا بازسازی جادهها، انتخاب درستی داشته باشید و از کیفیت نهایی راضی باشید. در ادامه به بررسی دقیقتر تفاوت آسفالت بیندر و توپکا و کاربردهای آنها خواهیم پرداخت.
آسفالت بیندر به چه معنی است؟
توپکا بیندر، آسفالت بیندر که به عنوان آسفالت آستر نیز شناخته میشود، لایهای است که برای زیرسازی جادهها و خیابانها استفاده میگردد. این نوع آسفالت به دلیل استفاده از سنگهای بزرگتر و کمتر بودن میزان قیر نسبت به آسفالتهای رویه، نقش مهمی در استحکام و جلوگیری از جابجایی و لغزش سطح جاده دارد.
سنگهای به کار رفته در آسفالت بیندر معمولاً تا اندازه ۲۵ میلیمتر هستند و این ترکیب باعث میشود که این لایه هزینه تولید کمتری داشته باشد و مقاومت بالاتری در برابر تغییر شکل و حرکت از خود نشان دهد. با این حال، به دلیل زبری و اندازه بزرگ سنگها، آسفالت بیندر به تنهایی برای سطح جادهها مناسب نیست و نیاز به پوشش با آسفالتی ریزتر مانند آسفالت توپکا دارد.
آسفالت توپکا به چه معنی است؟
توپکا بیندر، آسفالت توپکا یا آسفالت رویه، آخرین لایه از سطح جاده است که مستقیماً با تردد خودروها و شرایط جوی در تماس است. این نوع آسفالت به گونهای طراحی شده که مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مثل باران، برف و تغییرات دمایی داشته باشد و بهخوبی فشار و وزن ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه را تحمل کند.
ترکیبات آسفالت توپکا شامل درصد بالاتری از قیر و سنگهایی با ابعاد ریزتر، معمولاً بین ۵.۹ تا ۱۹ میلیمتر است. این دانهبندی ریزتر نسبت به آسفالت بیندر، به آسفالت توپکا کمک میکند تا برای پوشش سطح خیابانها و جادهها مناسبتر باشد و مانع ایجاد لغزندگی شود. علاوه بر این، آسفالت توپکا به دلیل استفاده از قیر بیشتر، دوام و پایداری بالاتری در برابر تغییرات جوی و ترافیک سنگین دارد.
پیش از آنکه در مورد تفاوت آسفالت بیندر و توپکا توضیح دهیم، جالب است بدانید که آسفالت توپکا معمولاً در دو نوع رایج توپکا ۰۱۹ و توپکا ۰۱۲ تولید میشود که هر کدام برای حجم تردد و نوع بار ترافیکی خاصی مناسب هستند. نوع ۰۱۹ برای جادههایی با ترافیک سنگین و نوع ۰۱۲ برای مکانهایی با تردد وسایل نقلیه سبکتر استفاده میشود.
بررسی تفاوت آسفالت توپکا و بیندر
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، آسفالت بیندر و آسفالت توپکا دو نوع مختلف از آسفالت هستند که برای مراحل مختلفی از ساخت و نگهداری جادهها استفاده میشوند. هر کدام ویژگیها و کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی تفاوتهای آنها میپردازیم:
۱. کاربرد
آسفالت بیندر یا آستر بیشتر در لایههای زیرین جاده استفاده میشود و نقش اساسی در زیرسازی و استحکام ساختاری جاده دارد. در حالی که آسفالت توپکا به عنوان لایه نهایی و سطحی جاده استفاده میشود و مستقیماً با خودروها و شرایط جوی در تماس است.
۲. میزان قیر
در آسفالت توپکا به دلیل نیاز به مقاومت بیشتر در برابر تغییرات جوی و ترافیک سنگین، مقدار قیر بیشتری استفاده میشود. این افزایش قیر باعث میشود که آسفالت توپکا دوام بیشتری داشته و در برابر تغییرات دما و بارشها مقاومتر باشد. در مقابل، آسفالت بیندر به دلیل استفاده در لایههای زیرین و نقش زیرسازی، به قیر کمتری نیاز دارد.
- ضخامت لایه
ضخامت لایه پخش آسفالت بیندر به طور معمول بین ۳ تا ۵ سانتیمتر است و به عنوان پایهای برای لایههای رویی عمل میکند. در حالی که آسفالت توپکا با ضخامت کمتری پخش میشود و به عنوان لایه نهایی جاده استفاده میشود.
- دانهبندی و ابعاد
اصلیترین تفاوت آسفالت توپکا و بیندر در اندازه سنگدانهها است. آسفالت بیندر دارای دانهبندی درشتتری است که سنگدانههایی به اندازه حدود ۲۵ میلیمتر در آن استفاده میشود. به همین دلیل به نام مستعار ۰۲۵ معروف است. این دانهبندی بزرگتر به تقویت لایه زیرین جاده کمک کرده و از جابجایی سطح جاده جلوگیری میکند.
در مقابل، آسفالت توپکا دارای دانهبندی ریزتری است که سنگهایی با ابعاد بین ۵.۹ میلیمتر تا ۱۹ میلیمتر در آن استفاده میشود. در صورتی که قصد تهیه هرکدام از انواع آسفالت را دارید، شرکت تهران آسفالت که در زمینه تأمین، فروش، نصب و اجرای انواع آسفالت فعالیت دارد، بهترین انتخاب خواهد بود.
برای دریافت قیمت روز انواع آسفالت توپکا و بیندر با اجرا از طریق شماره ای تماس موجود با مشاورین شرکت شهر آسفالت ارتباط بگیرید و یا مستقیما در پیام رسان روبیکا با ما در ارتباط باشید.
سلام خسته نباشید اضافه میکنم که در تولید آسفالت برای عدم جابجایی از سنگ شکسته بایستی استفاده شود