ایزوگام حمام و سرویس بهداشتی

ایزوگام حمام و سرویس بهداشتی

حمام و سرویس بهداشتی از جمله مکان‌هایی است که رطوبت بالایی دارند و احتمال نشت آّب و رطوبت از این دو بخش به قسمت‌های دیگر ساختمان وجود دارد. زیرا این دو قسمت از ساختمان، بخش‌هایی هستند که به طور مکرر از آنها استفاده می‌شود و عدم عایق‌کاری مناسب این دو محل، می‌تواند به عنوان یک خطر بالقوه برای کل ساختمان شناخته شود. یکی از بهترین روش‌هایی که می‌تواند جلوی این‌گونه آسیب‌ها به ساختمان را بگیرد، نصب عایق رطوبتی و ایزوگام حمام و سرویس بهداشتی است. اگر در مورد نصب و اجرای ایزوگام این دو محل  به دنبال اطلاعات هستید، بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

چرا ایزوگام حمام و سرویس بهداشتی مهم است؟

حمام و سرویس بهداشتی به عنوان دو بخش اصلی یک ساختمان، بر سلامت فیزیکی و روانی ساکنان تاثیرگذار است. زیرا ایزوگام با خاصیت ضدرطوبتی خود، می‌تواند جلوی رشد قارچ و کپک را بگیرد. از طرفی، با توجه به اینکه آب در مسیری ساده به سمت پایین حرکت می‌کند، در صورتی که ایزوگام وجود نداشته باشد، آب به راحتی به ترک‌ها و شکاف‌های دیوار و کف نفوذ می‌کند. پس اجرای ایزوگام این دو قسمت، علاوه بر اینکه از رشد برخی بیماری‌ها به خصوص مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند، با افزایش عمر سازه و بنا، از بروز خسارات مالی می‌کاهد و هزینه‌ تعمیرات را نیز کاهش می‌دهد.

نصب صحیح ایزوگام حمام و سرویس بهداشتی

ایزوگام کردن این مکان‌ها کار چندان ساده‌ای نیست و برای عایق‌کاری، نیازمند رعایت یکسری اصول و قواعد است که باید به درستی اجرا گردد. در ادامه این اصول را به صورت مفصل بیان خواهیم کرد.

 زیرسازی ایزوگام حمام و سرویس بهداشتی

گام اولی که باید در عایق‌کاری حمام و سرویس بهداشتی رعایت شود، زیرسازی مناسب است. مصالح مورد نیاز برای این کار شامل ماسه، سیمان و مواد مشابه است. زیرسازی باید به گونه‌ای انجام شود که سطحی صاف و یکنواخت حاصل گردد. اگر برق، لوله‌کشی و تاسیسات دیگر قرار باشد در کف قرار گیرند، بهتر است موقع زیرسازی آنها را به درستی اجرا کنید. در صورت وجود کفشور، نیاز به شیب‌بندی هم دارید که باید در این مرحله آن را قبل از عایق‌کاری انجام دهید. توجه داشته باشید که کف باید قبل از نصب ایزوگام کاملا خشک شده باشد، این کار از مشکلات آتی بعد از اجرای ایزوگام حمام و سرویس بهداشتی جلوگیری می‌کند.

نصب کاشی و ایزوگام حمام و سرویس بهداشتی

بعد از اینکه تسطیح کف انجام شد و تاسیسات لازم در آن قرار گرفت نوبت به نصب ایزوگام می‌رسد. البته کار اصولی آن است که ایزوگام کف و دیوار با هم انجام نشود. یعنی بهتر است ابتدا ایزوگام دیواره‌ها را کامل نمایید و سپس ایزوگام کف را به آن وصل کنید.

اجرای ایزوگام دیواره‌ها نیز اصول خود را دارد. در واقع برای دیوارهایی که قرار است کابین دوش روی آنها نصب شود، نیاز است که در قسمت دوش، تا ارتفاع 180 سانتی‌متری از کف، عایق‌کاری شوند. نصب عایق رطوبتی سایر دیوارها، طبق نظر کارفرما انجام می‌شود، اما معمولا بین 10 تا 20 سانتی‌متر ایزوگام اجرا می‌شود. از موارد مهمی که نباید از آن غفلت کرد، امتداد داشتن ایزوگام دیوار تا روی کف است.

از آنجا که ایزوگام دیوار باید روی ایزوگام کف قرار بگیرد، برای نصب عایق کف، ابتدا به کمک حرارت ایزوگام دیوارها را کمی از سطح جدا می‌کنند تا ایزوگام کف را زیر آن قرار دهند. موقع نصب ایزوگام کف، دقت کنید که لوله‌های فاضلاب و کفشور به درستی اجرا شوند تا از این قسمت‌ها آب و رطوبت به لایه‌های عایق نفوذ نکند. در آخر، بعد از اینکه نصب ایزوگام دیوار و کف به پایان رسید، می‌توانید از کاشی، سنگ، سرامیک و… برای پوشش کف و دیوارها استفاده کنید.

چند نکته

1- بعد از اینکه سیمان با دمای محیط کاملا خشک شد، سریعا ایزوگام کنید و قسمت‌های اضافی لوله‌های فاضلاب را به وسیله سنگ فرز برش بزنید تا با کف در یک سطح قرار بگیرند.

2- موقع اجرای ایزوگام حمام و سرویس بهداشتی، از برش لوله مختص به توالت فرنگی اجتناب کنید. زیرا امکان دارد بعد از قرار دادن کفپوش، این لوله پایین‌تر از سطح قرار بگیرد و موقع اتصال به توالت فرنگی کاملا به هم پیوند نخورند و باعث نشت آب و رطوبت گردد.

جمع‌بندی

عایق‌کاری ساختمان به خصوص بخش‌هایی که شدیدا در معرض آب و رطوبت قرار دارند، از برجسته‌ترین مسائلی است که در ساخت و تعمیر سازه‌ها و بناها مطرح هستند. بنابراین تلاش کردیم که نکات مهم در خصوص عایق‌کاری حمام و سرویس بهداشتی را با شما در میان بگذاریم. در صورتی که در ارتباط با قیمت ایزوگام و هزینه اجرای ایزوگام حمام به مشاوره بیشتری نیاز دارید، یا اینکه تصمیم بر اجرای ایزوگام این دو بخش مهم از ساختمان را گرفته‌اید، می‌توانید با کارشناسان شرکت ایزوگام تهران آسفالت، تماس حاصل نمایید.

برای ارتباط مستقیم در پیام رسان روبیکا می توانید از منوی بالای همین صفحه دکمه گفتگو در روبیکا را انتخاب نمایید.

پیمایش به بالا
تماس سریع