نصب ایزوگام روی آسفالت/ آیا می‌توان ایزوگام را روی آسفالت نصب کرد؟

  نصب ایزوگام روی آسفالت به چه صورت انجام می‌شود؟

تا همین چند سال پیش برای عایق‌سازی پشت‌بام‌ها و سطوح مشابه از قیرگونی استفاده می‌شد. این روش زحمت و هزینه نسبتا زیادی داشت و پس از مدتی کیفیت عایق کاهش پیدا می‌کرد. پس از آن، نصب ایزوگام روی آسفالت جایگزین شد که روشی کارآمدتر بود و نسبت به قیرگونی دوام بالاتری داشت.

  نصب ایزوگام روی آسفالت به چه صورت انجام می‌شود؟

امروزه نیز از ایزوگام و آسفالت برای عایق‌سازی استفاده می‌شود با این تفاوت که کاربردهای وسیع‌تری داشته و صرفا برای عایق‌سازی پشت‌بام‌ها استفاده نمی‌شوند. در این مطلب در مورد چگونگی نصب کردن ایزوگام روی آسفالت و کاربردهای مختلف این ترکیب صحبت خواهیم کرد.

علت نصب ایزوگام روی آسفالت چیست؟

آسفالت نوعی پوشش سطحی است که از ترکیب ماسه، شن و قیر تشکیل شده و برای پوشش سطوح از آن استفاده می‌شود. این پوشش مقاومت بالایی داشته و نوعی عایق نیز برای سطح محسوب می‌شود اما مقاومت آن به گونه‌ای نیست که سطح را از نفوذ رطوبت و… در امان نگه دارد. به همین دلیل برای افزایش مقاومت، یک لایه عایق هم روی آن اجرا می‌شود که این لایه معمولا ایزوگام است. ایزوگام پوششی مخصوص است که از قیر و الیاف مصنوعی تشکیل شده و نسبت به رطوبت نفوذناپذیر است.

علت نصب ایزوگام روی آسفالت چیست؟

 

ایزوگام را معمولا با هدف عایق‌سازی سطح نسبت به سرما، گرما و رطوبت استفاده می‌کنند تا پوشش مناسبی روی سطح ایجاد شده و لایه زیرین را از تخریب، شکستگی و… در امان نگه دارد. در ساختما‌ن‌ها ایزوگام روی آسفالت به عنوان عایق حرارتی کاربرد دارد. همچنین سطح آسفالت را از تخریب توسط رطوبت و بارندگی در اما نگه می‌دارد. البته همه سطوح آسفالت‌کشی شده قابلیت نصب ایزوگام ندارند و برای اینکه ایزوگام روی سطح قابل اجرا باشد، باید آسفالت بدون شکستگی و آسیب، یکدست و مسطح باشد.

مراحل نصب ایزوگام روی آسفالت

هما‌ن‌طور که گفتیم، ایزوگام به عنوان یک لایه عایق روی سطوح قرار می‌گیرد و امکان نصب آن روی آسفالت هم وجود دارد. البته نصب ایزوگام روی آسفالت شرایط و قوانین خاصی دارد که یکی از آن‌ها آماده بودن آسفالت برای ایزوگام کردن است. در صورتی که آسفالت وضعیت مناسبی نداشته باشد ابتدا باید اقدام به تعمیر و رفع مشکلات آن کرد که در اصطلاح به این فرآیند، زیرسازی ایزوگام گفته می‌شود.

مراحل نصب ایزوگام روی آسفالت

بعد از زیرسازی ایزوگام، لایه آسفالت مورد بررسی قرار گرفته و از کیفیت آن اطمینان حاصل می‌شود. در صورتی که آسفالت از کیفیت لازم برای ایزوگام‌کشی برخوردار باشد، نصب ایزوگام انجام می‌شود. هرکدام از مراحل گفته شده، شامل جزئیاتی هستند که در ادامه به آ‌ن‌ها می‌پردازیم.

زیرسازی ایزوگام برای نصب روی آسفالت

بهترین زیرساز ایزوگام برای عایق کردن پشت‌بام‌ها آسفالت است. این لایه مقاومت بالایی داشته و کیفیت عایق‌بندی سطح را چندین برابر می‌کند. برای زیرسازی ایزوگام توسط آسفالت، ابتدا وضعیت آسفالت از نظر سلامت و یکدست بودن بررسی می‌شود. در صورت وجود هرگونه شکستگی، تخریب یا گودی روی آسفالت، ابتدا باید محل هموار شود. برای هموارسازی سطح آسفالت‌کشی شده معمولا از قیر استفاده می‌شود.

زیرسازی ایزوگام برای نصب روی آسفالت

 

بهتر است به این منظور از قیر گرم استفاده شود اما امکان استفاده از قیر سرد و پرایمر هم برای هموارسازی آسفالت وجود دارد. در مرحله بعد سطح آسفالت تمیز و صاف می‌شود. در صورت وجود لایه شن یا ماسه اضافه، رطوبت یا چربی، لایه ایزوگام به درستی متصل نشده و پس از مدتی کنده می‌شود. همچنین در زیرسازی باید به زمان خشک شدن هم توجه کرد و زمانی آن را کامل دانست که آسفالت کامل خشک شده باشد.

نصب و اجرای ایزوگام روی آسفالت

در صورتی که زیرسازی به درستی انجام شده و مشکلی در لایه آسفالت وجود نداشته باشد، می‌توان ایزوگام را روی سطح نصب کرد. برای انجام این کار، ایزوگام به اندازه‌های مورد نظر برش داده شده و سپس با استفاده از حرارت بالای شعله‌های مخصوص به سطح می‌چسبد. در فرآیند نصب ایزوگام روی آسفالت، به این نکته دقت کنید که خیس بودن آسفالت یا وجود لایه‌های شنی در سطح آن موجب می‌شوند که اتصال ایزوگام و آسفالت با مشکل مواجه شود. پس از اجرای کامل ایزوگام، سطح مجددا بررسی می‌شود تا در صورت مشاهده مشکل، لکه‌گیری انجام شده و لایه ایزوگام یکنواخت شود.

سخن پایانی

نصب کردن ایزوگام روی آسفالت به راحتی امکان‌پذیر است اگر لایه آسفالت وضعیت مناسبی برای اجرای ایزوگام داشته باشد. در غیر این‌صورت ابتدا باید مرمت لایه آسفالت را انجام داد و سپس برای نصب ایزوگام اقدام کرد. برای اطلاع از چگونگی انجام این کار و استعلام هزینه‌ها و قیمت ایزوگام با نصب در تهران، کافی است با کارشناسان شرکت تهران آسفالت در ارتباط باشید.

برای گفتگوی آنلاین با مشاور تهران آسفالت در هر ساعتی از شبانه روز میتوانید از منوی بالای وب سایت دکمه گفتگو در روبیکا را کلیک نمایید.

پیمایش به بالا
تماس سریع